Vizita Ministrului Transporturilor, Lucian Bode, la Iași a însemnat lansarea oficială a termenelor guvernamentale pentru autostrăzile A7 şi A8

Vizita Ministrului Transporturilor, Lucian Bode, la Iași a însemnat lansarea oficială a termenelor guvernamentale pentru autostrăzile A7 şi A8, respectiv anunţarea demarării lucrărilor la obiectivul 4 al centurii ocolitoare a Municipiului Iaşi, dar şi proiectul trenului metropolitan Iaşi.
Împreună cu ministrul transporturilor și oficiali din cadrul ministerului, însoțiti de primarul Municipiului Iași, Mihai Chirica, de primarul comunei Miroslava, Dan Nița, primarul comunei Lețcani, Stelian Turcu și Ioan Alexa, reprezentantul comunității din Podu Iloaiei, am întreprins o serie de vizite de lucru în zonele cu cele mai stringente probleme de infrastructură rutieră, pentru a vedea situaţia din teren şi a traficului din arealul drumului european E85, dar şi obiectivele de investiţii de pe traseul viitoarei autostrăzi şi a centurii ocolitoare a Municipiului Iaşi.
Avem la Podu Iloaiei ‘emblema’ administraţiei PSD, monumentul neputinţei şi ignoranţei social democrate, căci de ani de zile este cartoful fierbinte al traficului din judeţ, dar nici primarul PSD de acolo, nici actualul preşedinte al Consiliului Judeţean nu au făcut niciun demers concret pentru a identifica şi implementa soluţii concrete.
Sunt tot mai multe zilele când pentru a tranzita oraşul Podu Iloaiei, ai nevoie de multă răbdare, nervi de oţel şi un răgaz de 40-60 de minute, deşi ai de parcurs 6 km. Tot mai multe blocaje rutiere care sufocă efectiv oraşul!
Este o situaţie disperată atât pentru localnici, cât şi pentru cei sunt în trecere!
Devine tot mai evident că multe sectoare de pe E583 sunt incapabile să preia tot traficul rutier! La Sârca, la Podu Iloaiei şi în interiorul multor localităţi avem nevoie fie de extinderi, fie de rute ocolitoare, alternative, care să preia o parte din volum şi să asigure deplasarea în condiţii de maximă siguranţă şi într-un timp rezonabil!
După 8 ani în care, inexplicabil, a stat în sertarele Ministerului Transporturilor, Obiectivul IV al Centurii Ocolitoare a Municipiului Iași, respectiv Rond Uricani – penetrare capăt Dacia, va fi deblocat și finanțat.
În noiembrie 2020, va fi posibilă licitarea lucrărilor de execuţie la acest tronson, urmând ca lucrările efective de execuţie să înceapă în primele luni ale lui 2021. Având în vedere că acestea vor avea ca termen 12 luni, se poate anticipa ca la sfârşitul anului viitor să existe o nouă poartă de intrare în municipiu.
Mai mult, soluția tehnică propusă în 2010 este depășită, fapt pentru care noutatea este că obiectivul 4 va avea două benzi pe sens şi nu una cât era până acum în plan.
Iată cum un proiect care stagnează din 2012 a fost urnit în câteva luni, demonstrându-se că atunci când există voinţă politică şi cooperare a autorităţilor locale şi centrale, proiectele pot fi puse în mişcare.
Ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode a comunicat că Pentru autostrada Unirii, pe secţiunea Târgu Mureş – Târgu Neamţ s-a acordat o extensie de timp de 6 luni. Asta înseamnă că la începutul anului 2021 avem finalizată revizuirea studiului de fezabilitate, etapa următoare fiind cea de scoatere la licitaţie. Pentru secţiunea Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni, am anunţat astăzi transmiterea către ANAP a documentaţiei, vom urca în SICAP anunţul pentru revizuirea SF şi întocmire proiect tehnic, astfel încât, după această etapă, să putem să scoatem la licitaţie execuţia. În condiţiile în care procedurile sunt în linie dreaptă şi nu avem parte de contestaţii, anul 2027, din punctul nostru de vedere este anul în care autostrada Unirii ar trebui să fie finalizată.
Este încă o veste bună pentru regiunea Moldovei, după deblocarea proiectului podului de la Ungheni în doar trei luni, în cadrul a două întâlniri dintre Ministerul Mediului şi CNAIR, acestea regăsindu-se în OUG 101/2020 care modifică şi completează legea autostrăzii Unirii.
Îmi doresc enorm, pentru a reuși conectivitatea cu A7 și A13 ca lucrările pentru A8 să înceapă de la Ungheni spre Iaşi şi Tg Mureş pentru a rezolva astfel problema aglomerărilor de la Podu Iloaiei, Târgu Frumos şi centura Paşcani.
Este cert că Iaşul nu se mai poate dezvolta cu infrastructura pe care o are în prezent, iar eu şi cu primarul municipiului Iaşi, Mihai Chirica, suntem hotărâţi să rezolvăm aceste probleme de infrastructură pe care astăzi le are Moldova”.
În cadrul dezbaterii, conducerea Ministerului Transporturilor a realizat o amplă prezentare a planului investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pe perioada 2020-2013.
Ministrul Bode a punctat că România va aloca începând cu anul viitor aproximativ 4 miliarde de euro anual, adică 2% din PIB, pentru infrastructură, utilizând fonduri guvernamentale, europene nerambursabile şi împrumuturi externe.